Eindelijk! Kirgizië


Kirgizië: het verdoemhoekje van de wereld. Ooit van gehoord? Het land valt op de wereldkaart onder het kopje ´overig´ en er zijn geen landkaarten van te koop. Miami Vice ging erheen.

Alles wat wij bij terugkomst over dit land zouden vertellen, zou het eerste zijn wat het publiek erover hoorde.

Maar de actualiteit heeft ons ingehaald.

Kirgizië is wereldnieuws.

Op 7 april verjoegen woedende Kirgiezen hun corrupte president Bakiev. Nog geen 2 maanden later is het zuiden van het land veranderd in een bloedbad. Waarom dit precies gebeurde is nog steeds onduidelijk.

In Eindelijk! Kirgizië probeert Miami Vice aan de hand van 5 personages iets te begrijpen van dit rare land.

'Ze bouwen yurts maar dan voor toeristen, doen er een Coca-Cola lint omheen en rijden er met de auto naar toe. Ze dragen klederdracht van voor de Sovjet-Unie, hun eigen traditionele klederdracht, maar dan van plastic. En ik zit hier. De roltrap te bewaken. Ik tik met mijn voet een ritme. Op dat ritme hoor ik in mijn hoofd een eeuwenoude melodie. Ik heb het voor mijn zoon gezongen toen hij klein was, hij zal het zich wel niet meer herinneren, maar als hij zelf kinderen krijgt leer ik het hem opnieuw en heel precies. Die muziek speelt de hele tijd dat ik hier zit in mij en het troost, echt.’

(Roltrap-alcoholiste)


Speeldata:

Rozentheater

24/25/26 februari 22.00

Reserveren kan via www.rozentheater.nl of bel 020 - 620 79 53.

Geweest:
Amsterdam Fringe Festival

* 3 sept 22.00 Castrum Peregrini
* 4 sept 22.00 idem
* 5 sept 16.00 idem

* 26 sept 13.00 Restaurant Pont 13
Kirgizische lunch en voorstelling

Miami Vice:

Vera Ketelaars, Anne Gehring
Tekst: Vera Ketelaars
Regie: Marjolein Frijling
Dramaturgie: Nienke Scholts
Vormgeving: Geertje Geurtsen
Productie: Marijke Schaap

woensdag 11 augustus 2010

Van Kirgizië naar het theater

Hoe ging ik van een reis naar een script en hoe gaan we van een script naar een voorstelling in een paar stappen.

We kwamen terug met een hoofd vol indrukken en herinneringen
Ik had een boek vol verhalen en gesprekken met mensen en aantekeningen van persoonlijke aard (bijvoorbeeld toen mijn schoen verdwenen was en deels bleek te zijn opgegeten door een hond.. Ik heb er nog de hele reis op gelopen maar je moet niet vragen hoe)

Wat moet dat voor stuk worden.
Het was duidelijk dat dit niet het stuk ging worden dat we aanvankelijk hadden bedacht. Niks geen eindeloze vlaktes, hoewel we die ook genoeg hebben gezien. Het verhaal van de mensen, hoe ze daar leven, dat was wat verteld moest worden. De revolutie, daar had iedereen het over.

Toen braken de rellen uit in het zuiden van het land. Zie alle artikelen op deze blog. We zijn gechoqueerd. Het zijn toch een klein beetje onze mensen, die daar uit hun huizen moeten vluchten.

Wat doet dat met ons idee van ons stuk.
We weten het niet.

We besluiten te blijven bij onze persoonlijke beleving van daar, en dat was vóór de ellende die er nu gaande is. Oké. Maar hoe. Ik wil verschillende facetten laten zien van het land. Ik weet alle verhalen terug te brengen tot vijf personages. De een is natuurgetrouwer dan de ander. Bijvoorbeeld Hayat is uit allemaal kleine losse verhalen bedacht, maar Talei lijkt in het script erg op degene die we daar ontmoet hebben.

Ik maak een lijn, een opbouw. Ik geef ze woorden en drama
Dat staat min of meer.

Maar nu.
Stap naar de vloer.

Van het stuk (de personages en hun dramatische lijn) moeten we het weer naar onszelf trekken. Het is óns idee van die mensen, niet meer en niet minder. Wij maken het verhaal. We zoeken naar een transparante speelstijl, waarin we makkelijk kunnen schakelen van het ene personage naar het andere. Het gaat gepaard met veel twijfel en onhandigheid, maar ik ben vol vertrouwen, geloof ik.

Vera

Geen opmerkingen:

Een reactie posten